Çin kendi ülkesinde satamayacağı benzinli araçları dünya pazarlarına ihraç ediyor

Batılı hükümetler Çinli elektrikli araçlara gümrük duvarlarını yükseltip kendi endüstrilerini korumaya çalışırken, diğer yandan Çin’in, artık kendi ülkesinde satamayacağı fosil yakıtlı benzinli araçları, dünyanın geri kalan bölgelerine, büyük miktarla ihraç ediyor.

Elektrikli Araç Yatırımları Eski İçten Yanmalı Tesisleri Atıl Bıraktı

Çin endüstrisi, son 10 yılda devlet teşvikleriyle yeni ve modern elektrikli otomobil üretim tesisleri ve modern fabrikalar açarken, eski teknolojili içten yanmalı araç üreten fabrikalarını modernize edemedi. Şimdi gelinen durumda ise Çin iç pazarında satışların yarıdan fazlası NEV araçlardan oluşuyor. Bu nedenle eski nesil fabrikalarda oluşan kapasite fazlasının ve burada üretilen fazla stokların, büyük partiler halinde elden çıkartılması gerekiyor. ABD ve Avrupa’da sürekli yükseltilen gümrük tarifleri ve kısıtlamalarla uğraşmak yerine, bu araçlar Latin Amerika, Afrika, Orta Doğu, Doğu Avrupa ve Güney Doğu Asya bölgelerine gönderiliyor. Çinlilerin taktikleri ise çok düşük fiyat ve ekipman olarak dolu araçlar oluyor. Bu nedenle bu bölgelerde, Batılı markaların çoğu bu ürünlerle rekabet edemeyip çekilmek zorunda kalıyor.

Çin içten yanmalı araçlar

İhracatın %76’sı Fosil Yakıtlı Araçlardan Oluşuyor

Çin’in devlet destekli büyük otomobil üreticileri ROW (Rest of The World) denilen bu dünyanın geriye kalan bölgelerine, elektrikli araçlardan çok daha fazla, fosil yakıtlı araçlar gönderiyor. Çin’in ihracat rakamları incelendiğinde, 2020’den beri gönderilen araçların yüzde 76’sını fosil yakıtlı araçlar oluşturuyor. Yıllık ihracat rakamı da 1 milyondan 6,5 milyona ulaşmış durumda.

Elektrikli Araçlara Hızlı Geçiş, 20 Milyonluk Fosil Yakıt Kapasitesini Boşta Bıraktı

Analistlere göre, Çin’de elektrikli araç üretimine hızlı geçişle birlikte, fosil yakıtlı araç üretebilecek, boşta bekleyen, 20 milyon araçlık bir kurulu kapasite mevcut durumda. Ve bu tesislerin beklemesi, zarar anlamına geliyor. Bu nedenle içten yanmalı araçlar bolca üretilip, iç piyasada satılamayanların ise ihraç edilmesi gerekiyor ve iç piyasada benzinli araç talebi her yıl daha da düşüyor. Analistler, 5 yıl içinde Çin’in endüstrisinin otomobil ihracatının 10 milyonu aşacağını ve dünya otomotiv endüstrisinin üçte birini kontrol edeceğini tahmin ediyor.

Çin içten yanmalı araçlar